Niniejszy zeszyt zawiera zestawy elementów pozwalające na budowę 2 modeli:

1. P-39D-1 41-38338 „Nip’s Nemesis II”, 36 FS/8 FG USAF. Port Moresby (N. Gwinea), lato 1942 r. Samolot w typowym dla tego okresu kamuflażu OD/NG (Olive Drab/Neutral Gray). Kołpak śmigła, górna część statecznika pionowego i steru kierunku oraz litera „Q” białe (niektóre publikacje podają, że były żółte, lecz przeczą temu zdjęcia tej maszyny oraz to, że kolorem 36 FS/8 FG był w tym czasie biały). Była to osobista maszyna Lt Donalda C. McGee – jednego z najlepszych pilotów Airacobry walczących z Japończykami (3 zwycięstwa pewne i 3 prawdopodobne). Ostatnie zwycięstwo na P-39 (zaliczone jako prawdopodobne) odniósł 29 maja 1942 r. na południowy-wschód od Port Moresby – strącił z ogona P-39 kolegi z dywizjonu myśliwca Zero. Latając w 1943 r. w 80 FS 8 FG na P-38 zestrzelił 2 japońskie samoloty, a w marcu 1945 r. w składzie 363 FS 357 FG (P-51D) – 1 Bf 109.

2. P-39N-0 42-8747 „РГА” G.A. Reczkałowa, d-cy 16 GIAP. Front Wschodni, czerwiec 1944 r. Samolot w kamuflażu OD/NG. Kołpak śmigła, górna część statecznika pionowego i steru kierunku czerwone. Litery РГА pojawiły się prawdopodobnie w maju 1944 r., kiedy to Reczkałow został dowódcą 16 GIAP – było to dość wyjątkowe posunięcie, ale jako dowódca mógł sobie na to pozwolić. Do czerwca 1944 r. odniósł 48 zwycięstw.

Latem 1944 r. maszynę poddano naprawie, w wyniku której wymieniono jej część ogonową na pochodzącą z wersji Q – najprawdopodobniej z tego powodu można spotkać się z poglądami, że od lata 1944 r. osobistym samolotem Reczkałowa był P-39Q-15 44-2547, co jest zwykłym nieporozumieniem. Zagadnienie wyjaśniają zdjęcia wykonane w czerwcu/wrześniu 1944 r. pokazujące samolot przed oraz po naprawie. Na tych z lipca/września 1944 r. widać m.in.: numer 42547 wskazujący, że ogon samolotu pochodzi od wersji Q (choć jeżeli chodzi o sam ster kierunku, to nie jest to takie pewne); kropki pomiędzy ponownie naniesionymi literami РГА (Р.Г.А.); uzbrojenie skrzydłowe (którego nie posiadała wersja Q); zwycięstwa (55) z identycznym rozkładem, jak w czerwcu (+nowe); metrykę samolotu z numerem 428747, która wskazuje, że jest to bez wątpienia P-39N-0 42-8747; inne cechy charakterystyczne dla tego egzemplarza (np. odrapania), jakie można zaobserwować także na zdjęciach sprzed remontu.

Reczkałow Grigorij Andrejewicz (РГА) był jednym z najlepszych pilotów myśliwskich WWS SS i czołowym asem P-39. Pierwsze zwycięstwo (Bf 109) odniósł w lipcu 1941 r. lecąc na I-153. Nigdy nie był zestrzelony – raz tylko został raniony ogniem artylerii p.lot., ale doprowadził uszkodzony samolot do bazy. Oficjalnie ma zaliczonych 56 zwycięstw, z czego 50 na P-39, lecz do tej liczby należy dopisać jeszcze 3 (niektóre źródła podają 5-6), których nie zaliczono mu, choć znajdują potwierdzenie w dokumentach. Był 2-krotnie odznaczony Złotą Gwiazdą Bohatera Związku Radzieckiego.

Informacje a temat modeli dzięki uprzejmości wydawnictwa Pana Andrzeja Halińskiego

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Napisz do nas

Nie ma mnie w tej chwili na stronie ale jak masz pytania to napisz odpowiem tak szybko jak się da.

Wysyłanie

©2018 ModelWorld - najlepsza strona modelarska ponieważ łączy nas pasja do modeli.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account

%d bloggers like this: